info@businessofsports.nl | 040 - 782 00 03

Business of Sports Academy

11 januari 2019

Geen reacties

Home Sportmanagement

Over sport & economie

Over investeringen in de sport

Marcel Beerthuizen deelt regelmatig zijn visie in de media en geeft college aan een van onze jaaropleidingen. Hij ziet het als taak van iedere professional om kennis te delen en over te dragen en in zijn vaste rubriek “Zakendoen: over sport en economie” op BNR Nieuwsradio behandelt hij iedere woensdag de laatste ontwikkelingen op het terrein van sport en economie. In dit artikel gaat het over de enorme investeringen in de top van de professionele sport die maar blijven toenemen. Met welk doel wordt dit gedaan? En wie zijn de partijen achter deze miljoenen?

Techbedrijven investeren in sport

De afgelopen jaren is er een enorme toename in de investeringen binnen de sport. Wereldwijd is de Engelse Premier League de populairste (voetbal)competitie met de meeste kijkers. Dit leidt tot een stevige strijd om de uitzendrechten. Waar voorheen broadcasters als SKY en BT alle rechten wisten te bemachtigen, ondervinden zij steeds vaker concurrentie van grote techbedrijven zoals Facebook, Google, Amazon en Twitter.

Amazon heeft bijvoorbeeld een start gemaakt door een relatief klein pakket aan te kopen waarmee zij gerechtigd zijn om twintig doordeweekse Premier League wedstrijden exclusief uit te zenden op Amazon Prime. Facebook pakt het anders aan en brengt alle 380 wedstrijden in Engelse voetbal naar Zuid-Oost Azië. De social media gigant betaalde ruim € 200 miljoen voor de streaming rechten in Cambodja, Laos, Thailand en Vietnam.

Deze ontwikkeling zie je ook in andere sporten terug. Beerthuizen: “In India zie je dat er enorm veel geld wordt geïnvesteerd in cricket. Facebook ziet dit bijvoorbeeld als middel om de mensen die nog geen gebruik maken van het platform te binden en daar nieuwe commerciële modellen aan te koppelen”. Vanuit deze strategie hebben de techgiganten al grote samenwerkingen gesloten met o.a. de NFL, de PGA, La Liga, de MLS, de MJB, de ATP en die ontwikkeling zal zich blijven voortzetten.

Het zijn vooralsnog de grote internationale sportcompetities die interessant zijn. Wat betekent dit voor de ontwikkelingen in eigen land? Marcel ziet op dat terrein nog weinig ontwikkelingen. Als reden voert hij aan dat de Nederlandse sport te klein is (op de Eredivisie na die nog een lopend contract heeft) en weinig aantrekkingskracht heeft om de interesse te wekken van van de techbedrijven: “Maar het gaat in de toekomst wel gebeuren. Je ziet al wel andere initiatieven ontstaan zoals VoetbalTV. Een nieuwe onderneming van de KNVB en Talpa waarbij amateurvoetbalwedstrijden kunnen worden teruggekeken via een app.”

Marcel Beerthuizen

Marcel Beerthuizen is expert op het gebied van partnership marketing en sponsoring. Met zijn bureau bigplans adviseert hij ondernemingen over de strategische inzet en creatieve activatie van hun partnerships. Bigplans initieert en ontwikkelt strategieën en creatieve concepten voorpartnerships met organisaties in de sport, kunst, cultuur & entertainment, media en non-profit sector, zowel op lokale, nationale als op internationale schaal. 

Business of Sports Update

Ja, ik wil op de hoogte blijven van het opleidings-, en eventaanbod van Business of Sports Academy

Over investeren in de sport

Marcel Beerthuizen deelt regelmatig zijn visie in de media en geeft college aan een van onze jaaropleidingen. Hij ziet het als taak van iedere professional om kennis te delen en over te dragen en in zijn vaste rubriek “Zakendoen: over sport en economie” op BNR Nieuwsradio behandelt hij iedere woensdag de laatste ontwikkelingen op het terrein van sport en economie. In dit artikel gaat het over de enorme investeringen in de top van de professionele sport die maar blijven toenemen. Met welk doel wordt dit gedaan? En wie zijn de partijen achter deze miljoenen?

Techbedrijven investeren in sport

De afgelopen jaren is er een enorme toename in de investeringen binnen de sport. Wereldwijd is de Engelse Premier League de populairste (voetbal)competitie met de meeste kijkers. Dit leidt tot een stevige strijd om de uitzendrechten. Waar voorheen broadcasters als SKY en BT alle rechten wisten te bemachtigen, ondervinden zij steeds vaker concurrentie van grote techbedrijven zoals Facebook, Google, Amazon en Twitter.

Marcel Beerthuizen
Marcel Beerthuizen is expert op het gebied van partnership marketing en sponsoring. Met zijn bureau bigplans adviseert hij ondernemingen over de strategische inzet en creatieve activatie van hun partnerships. Bigplans initieert en ontwikkelt strategieën en creatieve concepten voorpartnerships met organisaties in de sport, kunst, cultuur & entertainment, media en non-profit sector, zowel op lokale, nationale als op internationale schaal. 

Amazon heeft bijvoorbeeld een start gemaakt door een relatief klein pakket aan te kopen waarmee zij gerechtigd zijn om twintig doordeweekse Premier League wedstrijden exclusief uit te zenden op Amazon Prime. Facebook pakt het anders aan en brengt alle 380 wedstrijden in Engelse voetbal naar Zuid-Oost Azië. De social media gigant betaalde ruim € 200 miljoen voor de streaming rechten in Cambodja, Laos, Thailand en Vietnam.

Deze ontwikkeling zie je ook in andere sporten terug. Beerthuizen: “In India zie je dat er enorm veel geld wordt geïnvesteerd in cricket. Facebook ziet dit bijvoorbeeld als middel om de mensen die nog geen gebruik maken van het platform te binden en daar nieuwe commerciële modellen aan te koppelen”. Vanuit deze strategie hebben de techgiganten al grote samenwerkingen gesloten met o.a. de NFL, de PGA, La Liga, de MLS, de MJB, de ATP en die ontwikkeling zal zich blijven voortzetten.

Het zijn vooralsnog de grote internationale sportcompetities die interessant zijn. Wat betekent dit voor de ontwikkelingen in eigen land? Marcel ziet op dat terrein nog weinig ontwikkelingen. Als reden voert hij aan dat de Nederlandse sport te klein is (op de Eredivisie na die nog een lopend contract heeft) en weinig aantrekkingskracht heeft om de interesse te wekken van van de techbedrijven: “Maar het gaat in de toekomst wel gebeuren. Je ziet al wel andere initiatieven ontstaan zoals VoetbalTV. Een nieuwe onderneming van de KNVB en Talpa waarbij amateurvoetbalwedstrijden kunnen worden teruggekeken via een app.”

“Facebook ziet dit bijvoorbeeld als middel om de mensen die nog geen gebruik maken van het platform te binden en daar nieuwe commerciële modellen aan te koppelen"

Sporters als ondernemers in de sport

Niet alleen grote techbedrijven stappen in sport. Ook de grote sportsterren zijn steeds vaker actief als investeerder in de sport-industrie. Een goed voorbeeld is FC Barcelona-verdediger Gerard Piqué die met zijn investeringsmaatschappij KOSMOS Group een voetbalclub heeft gekocht. “Samen met zijn vrienden Messi, Fabregas en de eigenaar van Rakuten (de hoofdsponsor van FC Barcelona) heeft hij FC Andorra gekocht. Een club op het vijfde niveau van Spanje die ze naar het hoogste niveau willen brengen. Ze zien het als investering die zowel op als naast het veld moet renderen.”

“Piqué heeft vorig jaar ook de Davis Cup overgenomen. De deal met Kosmos gaat over serieus geld. Er is voor de komende 25 jaar een bedrag van € 3 miljard gegarandeerd. De eigenaar van de sport, de Internationale Tennis Federatie, was op zoek naar een ander format voor de landen competitie. Er komt nu een nieuwe opzet, waarbij aan het einde van het jaar 18 landen bepalen wie de beste is.”

Piqué is niet de enige atleet die investeert in de ontwikkeling van sport. “Basketballer LeBron James (aandeelhouder van o.a. FC Liverpool) en honkballer Derek Jeter (aandeelhouder van Miami Marlins en Whistle Sports Network) doen hetzelfde. Een andere basketballer die erg actief is als ondernemer, Kevin Bryant, investeert liever dan dat hij endorsement deals doet, omdat hij dan veel tijd kwijt is met reclame maken en photoshoots”.

“Naast het eigen kapitaal waarover deze sporters kunnen beschikken hebben zij toegang tot de rijken der aarde. Warren Buffet bijvoorbeeld is een vriend van LeBron James. Kevin Bryant speelt bij de Golden State Warriors en heeft toegang tot de investeerders achter de grote bedrijven in het naastgelegen Silicon Valley. Als insiders in hun sport hebben de atleten toegang tot exclusieve content en kunnen ze ook nog eens miljoenen volgers op social media bereiken.” Deze sporters besteden veel tijd om toegevoegde waarde te creëren voor hun investeringen. “Ik denk dat ze er plezier in hebben ook naast hun sport actief te zijn. En ze hoeve zich ook geen zorgen meer te maken wat ze na hun sportcarrière gaan doen.”

Interviews, columns, radiouitzendingen en andere publicaties van Marcel Beerthuizen kun je vinden op www.marcelbeertuizen.com , LinkedIn, Twitter

Meer weten?

Wil je meer weten over dit jaarprogramma? Neem contact op met programmamanager Louis Weijers (06-15014408) of bekijk de opleidingspagina.

Sporters als ondernemers in de sport

Niet alleen grote techbedrijven stappen in sport. Ook de grote sportsterren zijn steeds vaker actief als investeerder in de sport-industrie. Een goed voorbeeld is FC Barcelona-verdediger Gerard Piqué die met zijn investeringsmaatschappij KOSMOS Group een voetbalclub heeft gekocht. “Samen met zijn vrienden Messi, Fabregas en de eigenaar van Rakuten (de hoofdsponsor van FC Barcelona) heeft hij FC Andorra gekocht. Een club op het vijfde niveau van Spanje die ze naar het hoogste niveau willen brengen. Ze zien het als investering die zowel op als naast het veld moet renderen.”

“Piqué heeft vorig jaar ook de Davis Cup overgenomen. De deal met Kosmos gaat over serieus geld. Er is voor de komende 25 jaar een bedrag van € 3 miljard gegarandeerd. De eigenaar van de sport, de Internationale Tennis Federatie, was op zoek naar een ander format voor de landen competitie. Er komt nu een nieuwe opzet, waarbij aan het einde van het jaar 18 landen bepalen wie de beste is.”

Piqué is niet de enige atleet die investeert in de ontwikkeling van sport. “Basketballer LeBron James (aandeelhouder van o.a. FC Liverpool) en honkballer Derek Jeter (aandeelhouder van Miami Marlins en Whistle Sports Network) doen hetzelfde. Een andere basketballer die erg actief is als ondernemer, Kevin Bryant, investeert liever dan dat hij endorsement deals doet, omdat hij dan veel tijd kwijt is met reclame maken en photoshoots”.

“Naast het eigen kapitaal waarover deze sporters kunnen beschikken hebben zij toegang tot de rijken der aarde. Warren Buffet bijvoorbeeld is een vriend van LeBron James. Kevin Bryant speelt bij de Golden State Warriors en heeft toegang tot de investeerders achter de grote bedrijven in het naastgelegen Silicon Valley. Als insiders in hun sport hebben de atleten toegang tot exclusieve content en kunnen ze ook nog eens miljoenen volgers op social media bereiken.” Deze sporters besteden veel tijd om toegevoegde waarde te creëren voor hun investeringen. “Ik denk dat ze er plezier in hebben ook naast hun sport actief te zijn. En ze hoeve zich ook geen zorgen meer te maken wat ze na hun sportcarrière gaan doen.”

Interviews, columns, radiouitzendingen en andere publicaties van Marcel Beerthuizen kun je vinden op www.marcelbeertuizen.com, LinkedIn, Twitter

Meer weten?
Wil je meer weten over dit jaarprogramma? Neem contact op met programmamanager Louis Weijers (06-15014408) of bekijk de opleidingspagina.

Gerelateerde publicaties

# Lead The Change

Zijn je ambities helder en wil je de sport-industrie veranderen? Schrijf je in voor de Business of Sports Updates

# Lead The Change

Zijn je ambities helder en wil je de sport-industrie veranderen? Schrijf je in voor de Business of Sports Updates