info@businessofsports.nl | 040 - 782 00 03

Business of Sports Academy

10 november 2018

Geen reacties

Home Eventmanagement

Het managen van fanrelaties in de event-industrie

Het managen van fan relaties in de event-industrie

Een goed geproduceerd event alleen is tegenwoordig niet langer voldoende om een succesvol evenement neer te zetten. De mate van succes wordt meer en meer bepaald door het opbouwen en managen van fan relaties rondom je merk, organisatie of evenement. De consument is op zoek naar het contact in ‘the need of the moment’ en zij maken keuzes op basis van wie hier het beste in voorziet. Zonder een goede fan relatie – en het kunnen inspelen op dit moment – verlies je de strijd van degene die hier wel over beschikt. Maar hoe creëren events duurzame relaties en welke waarde halen ze hieruit?

Onze samenleving is digitaal geworden. Iedereen is 24 uur per dag geconnecteerd en in staat om op ieder gewenst moment interacties aan te gaan, mails te checken, sociale contacten te onderhouden, muziek te luisteren, enzovoorts. Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om te weten met wie zij communiceren, waar hun fans naar op zoek zijn en welke behoefte deze fan heeft. Weet een organisatie dit niet dan verliezen ze aan relevantie. Neem Coolblue en BOL.com als voorbeeld. Zij maken geen producten, maar weten beter wat de klant wil dan de maker van de producten zelf. Door juist in te spelen op ‘the need of the moment’ creëer je als organisatie een concurrentievoordeel.

De rol van fandata

Het beschikken over deze informatie is van essentieel belang in het managen van de relatie met je klanten. Het bepaalt of je in de lead bent. Dit geldt natuurlijk ook voor de event-industrie. Traditioneel gezien ligt de focus van een event-organisator op de productie van een inhoudelijk goed event. Dit is in de huidige digitale economie een te kleine basis om succesvol te blijven. Want welke waarde ontwikkel je rondom een event op het moment dat er geen bezoekers zijn?

De strijd om de gunst van de consument is verschoven van het product of dienst, naar de vermarkting ervan. Coolblue concurreert niet op producten, of prijs, zij concurreren op service. Door alle beschikbare data weten zij exact wat hun klanten willen en wanneer ze dit willen. In combinatie met het gebruik van laagdrempelige marketing software tools geven zij zichzelf de mogelijkheid om direct in te spelen op iedere stap in het besluitvormingsproces van de klant.

Peter Sprenger - Business of Sports Academy

Peter Sprenger
Peter is de autoriteit in Nederland op het gebied digitale strategie voor organisaties en de doorvertaling daarvan in nieuwe marketingconcepten. Als docent is hij verbonden aan twee vooraanstaande Universiteiten en adviseert vele bedrijfsdirecties en sportorganisaties. Peter heeft een grote betrokkenheid in de post-HBO jaarprogramma’s van Business of Sports Academy.

Business of Sports Update

Een campagne waarbij fans worden aangesproken vanuit hun idool is natuurlijk vele malen krachtiger dan een algemene mailing die niet is afgestemd op de voorkeuren en interesses van de ontvanger.

Termen als fanbase marketing, data opbouw en marketing software tools klinken voor velen wellicht als ver van het bed, of worden beschouwd als alleen weggelegd voor de Googles en Facebooks van deze wereld. Toch zijn deze ontwikkelingen toegankelijker en laagdrempeliger dan gedacht. De laatste jaren heeft de digitale marketing technologie wereld zich enorm ontwikkeld en overstijgt de markt het volume van 7000 aanbieders. Een gemiddeld bedrijf gebruikt al snel een 5-7 tal van deze oplossingen. Wanneer je deze voedt met de juiste gegevens (fandata), is iedere organisatie in staat om bijv. een hogere conversie te behalen

Grote kansen event-industrie

Ook binnen de event-industrie liggen er op dit vlak grote kansen. Zonder het waarschijnlijk zelf te weten beschikt een organisator al over zeer waardevolle data; de gegevens van bezoekers van voorgaande events. Deze transactionele data is een eerste waardevolle asset om te gebruiken in je eventmarketing. Stel je eens voor dat je nog meer van deze bezoeker zou weten. Neem je favoriete volleyballer rondom het EK Beach. Een klein gegeven waarmee je een enorme impact kan creëren in je marketing activiteiten. Een campagne waarbij fans worden aangesproken vanuit hun idool is natuurlijk vele malen krachtiger dan een algemene mailing die niet is afgestemd op de voorkeuren en interesses van de ontvanger.

Wanneer je deze kennislaag over je (potentiële) bezoekers en fans steeds verder kan verdiepen ontstaan er nieuwe inzichten in interesse en gedragingen. Wanneer je dit als event organisator op de juiste wijze inzet in je marketingcampagnes dan liggen er grote opportuniteiten in het verschiet. Een mogelijke valkuil is denken dat de organisatie zelf de kennis in huis heeft om dergelijke projecten uit te voeren.

De digitale wereld heeft zich de afgelopen jaren zo snel ontwikkeld dat alleen gespecialiseerde bureaus beschikken over de meest actuele kennis en de juiste specialisten in huis hebben. Wanneer je deze externe kennis toevoegt aan je marketing activiteiten kan je je als organisatie blijven concentreren op wat je echt goed kan; het produceren van geweldige events.

Natuurlijk vraagt externe kennis om geldelijke investering, maar de exploitatie van de commerciële kansen die door  de juiste digitale strategie ontstaan maken de business case altijd positief. Voorbeelden van mogelijke commerciële kansen:

  • Verhoging  van ticketverkoop  event
  • Mogelijkheden  creëren om de  opgebouwde database commercieel  te exploiteren

Het mag duidelijk zijn dat onder invloed van digitalisering het managen van fan relaties voor iedere organisatie van strategisch groot belang is. Het opbouwen en inzetten van de juiste fandata is hierin essentieel.

Meer weten?

De collegedag ‘Het managen van fanrelaties’ maakt onderdeel uit van de opleiding Sport Eventmanagement.


Wil je meer weten over dit jaarprogramma? Neem contact op met programmamanager Louis Weijers (06-15014408) of bekijk de 
opleidingspagina.