info@businessofsports.nl | 040 - 782 00 03

Business of Sports Academy

04 december 2018

Geen reacties

Home Eventmanagement

Economische impact KLM Open 2018

Economische impact KLM Open 2018

De 99e editie van golfevenement de KLM Open vond afgelopen september voor de derde keer plaats op Golfbaan The Dutch in Spijk. Jelle Schoemaker, als onderzoeker verbonden aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, heeft in opdracht van de gemeente Lingewaal onderzoek gedaan naar de economische impact en de toerisme aspecten van het KLM Open voor de regio. Samen met mede-onderzoeker Martijn Kamper maakt hij deel uit van Sport & Economics Research Centre.

Het onderzoek is gedaan volgens de Werkgroep Evaluatie Sport Evenementen (WESP) methodiek. Deze gestandaardiseerde richtlijn is ontwikkeld door wetenschappers en onderzoekers van verschillende hogescholen, universiteiten en andere maatschappelijke en onderzoeksorganisaties om de maatschappelijke en economische impact van (sport)evenementen te meten.  Het onderzoek geeft o.a. inzicht in de bezoekers en hun bestedingen. De resultaten van het onderzoek geven waardevolle input voor het bevorderen van economische mogelijkheden en toerisme in de toekomstige fusiegemeente West Betuwe.

Wat levert de KLM Open op?

Het onderzoek bestaat uit een aantal verschillende deelgebieden; de economische impact van het evenement, de bijdragen aan het ontwikkelen van toerisme en er is een bezoekersprofiel opgesteld.

Rondom ieder event worden er een groot aantal bestedingen gedaan door bezoekers en de organisatie die terugvloeien naar de lokale economie. In totaal heeft de editie van 2018 ruim €530.000,- opgeleverd voor de regio. Met 35.000 unieke bezoekers is dit een gemiddelde besteding van €8,- per persoon exclusief overnachtingen (in totaal € 142.000,-). Daarnaast heeft event-organisator TIG Sports een economische bijdragen van ruim €100.000,- geleverd rondom KLM Open 2018. Dit waren voornamelijk hotelaccommodaties, catering en infrastructurele uitgaven.

Jelle Schoemaker
Jelle is een ervaren onderzoeker en als adviseur betrokken bij vele Nederlandse sportevenementen. Naast zijn werkzaamheden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is bij betrokken bij de jaar en eendaagse opleidingen van Business of Sports Academy.

Business of Sports Update

Economische impact KLM Open 2018

De 99e editie van golfevenement de KLM Open vond afgelopen september voor de derde keer plaats op Golfbaan The Dutch in Spijk. Jelle Schoemaker, als onderzoeker verbonden aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, heeft in opdracht van de gemeente Lingewaal onderzoek gedaan naar de economische impact en de toerisme aspecten van het KLM Open voor de regio. Samen met mede-onderzoeker Martijn Kamper maakt hij deel uit van Sport & Economics Research Centre.

Wat levert de KLM Open op?

Het onderzoek bestaat uit een aantal verschillende deelgebieden; de economische impact van het evenement, de bijdragen aan het ontwikkelen van toerisme en er is een bezoekersprofiel opgesteld.

Jelle Schoemaker
Jelle is een ervaren onderzoeker en als adviseur betrokken bij vele Nederlandse sportevenementen. Naast zijn werkzaamheden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is bij betrokken bij de jaar en eendaagse opleidingen van Business of Sports Academy.

Rondom ieder event worden er een groot aantal bestedingen gedaan door bezoekers en de organisatie die terugvloeien naar de lokale economie. In totaal heeft de editie van 2018 ruim €530.000,- opgeleverd voor de regio. Met 35.000 unieke bezoekers is dit een gemiddelde besteding van €8,- per persoon exclusief overnachtingen (in totaal € 142.000,-). Daarnaast heeft event-organisator TIG Sports een economische bijdragen van ruim €100.000,- geleverd rondom KLM Open 2018. Dit waren voornamelijk hotelaccommodaties, catering en infrastructurele uitgaven.

“Opvallend is dat hoe groter de mensen de kans achtte dat ze terug terugkeren naar de regio voor vrijetijds doeleinden, hun dagbestedingen oplopen"

Fotografie: Etienne Wessels – i.o. van gemeente Lingewaal

Ontwikkeling toekomstig toerisme

De eventbezoekers zijn positief gestemd over de regio. Bijna 15.000 mensen hebben zelfs aangegeven in het komende jaar de regio opnieuw te willen bezoeken. Deze inzichten bieden waardevolle kansen voor lokale ondernemers in de vrijetijdssector. De bestedingen in toekomstig toerisme zijn geraamd op een bedrag van € 266.000,- tot € 485.000. 

In het onderzoek staat hierover geschreven: “Opvallend is dat hoe groter de mensen de kans achtte dat ze terug terugkeren naar de regio voor vrijetijds doeleinden, hun dagbestedingen oplopen.Ook het aantal dagen dat ze op de KLM Open zijn neemt toe. Daarnaast zijn de mensen die de regio eerder hebben bezocht vaker positief over een terugkeer komend jaar dan de mensen die de regio nog niet hebben bezocht.  Ook de mensen die de toerisme stand tijdens het KLM Open hebben bezocht (of van plan waren te bezoeken) schatten de kans hoger in dat ze terugkeren.”

Profiel van de bezoekers

Het laatste onderdeel van het onderzoek was het opstellen van een bezoekersprofiel. Voor zowel organisatie als de gemeente is het noodzakelijk om de kenmerken van je doelgroep te kennen om hier in de toekomst op in te spelen. Waardevolle inzichten zijn bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van 49 jaar met over het algemeen een opleidingsgraad van HBO/WO.

De eventbezoekers zijn positief gestemd over de regio. Bijna 15.000 mensen hebben zelfs aangegeven in het komende jaar de regio opnieuw te willen bezoeken. Deze inzichten bieden waardevolle kansen voor lokale ondernemers in de vrijetijdssector. De bestedingen in toekomstig toerisme zijn geraamd op een bedrag van € 266.000,- tot € 485.000.

In het onderzoek staat hierover geschreven: “Opvallend is dat hoe groter de mensen de kans achtte dat ze terug terugkeren naar de regio voor vrijetijds doeleinden, hun dagbestedingen oplopen. Ook het aantal dagen dat ze op het KLM Open zijn neemt toe. Daarnaast zijn de mensen die de regio eerder hebben bezocht vaker positief over een terugkeer komend jaar dan de mensen die de regio nog niet hebben bezocht.  Ook de mensen die de toerisme stand tijdens het KLM Open hebben bezocht (of van plan waren te bezoeken) schatten de kans hoger in dat ze terugkeren.”

Meer weten?

De collegedag ‘Impact van evenementen’ maakt onderdeel uit van de opleiding Sport Eventmanagement.


Wil je meer weten over dit jaarprogramma? Neem contact op met programmamanager Louis Weijers (06-15014408) of bekijk de 
opleidingspagina.

Ontwikkeling toekomstig toerisme

De eventbezoekers zijn positief gestemd over de regio. Bijna 15.000 mensen hebben zelfs aangegeven in het komende jaar de regio opnieuw te willen bezoeken. Deze inzichten bieden waardevolle kansen voor lokale ondernemers in de vrijetijdssector. De bestedingen in toekomstig toerisme zijn geraamd op een bedrag van € 266.000,- tot € 485.000. 

In het onderzoek staat hierover geschreven: “Opvallend is dat hoe groter de mensen de kans achtte dat ze terug terugkeren naar de regio voor vrijetijds doeleinden, hun dagbestedingen oplopen.Ook het aantal dagen dat ze op het KLM Open zijn neemt toe. Daarnaast zijn de mensen die de regio eerder hebben bezocht vaker positief over een terugkeer komend jaar dan de mensen die de regio nog niet hebben bezocht.  Ook de mensen die de toerisme stand tijdens de KLM Open hebben bezocht (of van plan waren te bezoeken) schatten de kans hoger in dat ze terugkeren.”

Profiel van de bezoekers

Het laatste onderdeel van het onderzoek was het opstellen van een bezoekersprofiel. Voor zowel organisatie als de gemeente is het noodzakelijk om de kenmerken van je doelgroep te kennen om hier in de toekomst op in te spelen. Waardevolle inzichten zijn bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van 49 jaar met over het algemeen een opleidingsgraad van HBO/WO.

WESP

Het onderzoek is gedaan volgens de Werkgroep Evaluatie Sport Evenementen (WESP) methodiek. Deze gestandaardiseerde richtlijn is ontwikkeld door wetenschappers en onderzoekers van verschillende hogescholen, universiteiten en andere maatschappelijke en onderzoeksorganisaties om de maatschappelijke en economische impact van (sport)evenementen te meten.  Het onderzoek geeft o.a. inzicht in de bezoekers en hun bestedingen. De resultaten van het onderzoek geven waardevolle input voor het bevorderen van economische mogelijkheden en toerisme in de toekomstige fusiegemeente West Betuwe.

Meer weten?

De collegedag ‘Impact van evenementen’ maakt onderdeel uit van de opleiding Sport Eventmanagement.Wil je meer weten over dit jaarprogramma? Neem contact op met programmamanager Louis Weijers (06-15014408) of bekijk de opleidingspagina.