info@businessofsports.nl | 040 - 782 00 03

Business of Sports Academy

05 juni 2018

Geen reacties

Esports biedt veel nieuwe marketingkansen

De wereld van esport, ook bekend als electronic sport, is de laatste jaren volop in ontwikkeling. Esport kent haar oorsprong in Azië, maar de laatste jaren verschuift het langzaam naar Europa en dus ook naar Nederland.

Bedrijven beginnen zich steeds meer te beseffen dat esports nieuwe marketingkansen biedt. “En niet alleen voor bedrijven, maar ook voor sportbonden, sportverenigingen en gemeenten”, aldus Esports-expert Ward Geene tegenover NOS op 3 Tech Podcast.

“Voor veel organisaties is het de vraag hoe de Millennial, de mensen die geen televisie meer kijken maar wel gamen, het beste te bereiken is”, vervolgt Geene, die van mening is dat organisaties de nieuwe marketingkansen wel optimaal moeten benutten.

"Voor veel organisaties is het de vraag hoe de Millennial het beste te bereiken is" - Ward Geene

Unieke esports conferentie

Geene was samen met Koen Schobbers host tijdens EsportsX 2018, een uniek event dat mensen uit het bedrijfs- en verenigingsleven meer inzicht geeft in de marketingkansen binnen de wereld van esports. Het evenement werd op 30 mei 2018 georganiseerd door community platform esportsxperts.nl in samenwerking met een aantal partners, waaronder Business of Sports Academy.

De allerbeste sprekers vanuit de esports wereld waren aanwezig en lieten tijdens kennissessies enthousiaste sportprofessionals meekijken in hun marketingactiviteiten gerelateerd aan esports.

Zo kregen sportprofessionals dankzij Jonathan Summers, die speciaal voor EsportsX de oversteek maakte vanuit de Verenigde Staten, de unieke kans om mee te kijken in de marketingkeuken van NBA-team Cleveland Cavaliers.

De invloed van esports op onder andere marketing, sponsoring blijft exponentieel groeien in de komende jaren.

Marketing esports concreter dan ooit

Geene vond dat de kennissessies tijdens EsportsX erg toepasbaar zijn voor organisaties die zich meer willen richten op Millennials. “Vorig jaar ging het evenement nog voornamelijk over het vullen van stadions, maar dit jaar werd het al veel concreter en was er veel meer diepgang in de verschillende cases”.

De verwachting is dat de invloed van esports op onder andere marketing, sponsoring, media-industrie en lokale overheden nog exponentieel blijft groeien in de komende jaren. Zorg daarom dat je als (sport)organisatie klaar bent voor het nieuwe esports tijdperk.